Jak polepszyć jakość nasienia

Lekarze i badacze twierdzą, że jakość nasienia współczesnych mężczyzn jest znacznie gorsza, niż w poprzednim pokoleniu. Plemniki są znacznie mniej ruchliwe i jest ich znacznie mniej. Jak poprawić jakość nasienia?

Dzisiejsze normy dotyczące jakości nasienia (określa je WHO – Światowa Organizacja Zdrowia) są znacznie mniej wyśrubowane, niż były jeszcze kilkanaście lat temu. Mimo tego mężczyźni w wieku 20-40 lat nie mają powodów do zadowolenia. Mają średnio aż o jedną trzecią mniej plemników niż ich ojcowie. Znacznie spadła też ich żywotność. Skąd te zmiany?

Przyczyną jest przede wszystkim nieprawidłowe odżywianie, wynikające ze stylu życia. Ciągły pośpiech i brak witamin to jedno, ale spore znaczenie ma też zbytnie przegrzewanie się. Dotyczy to przede wszystkim mężczyzn trzymających rozgrzane laptopy na kolanach czy włączających podgrzewanie foteli w samochodzie. Spore znaczenie dla zmian ma również palenie papierosów i brak aktywności fizycznej, a co za tym idzie: otyłość i nadwaga.

Coraz mniej plemników

Spadająca liczba plemników wpływa oczywiście na bezpłodność u mężczyzn. Jakość spermy jest bowiem kluczowa w procesie zapłodnienia. Dlatego warto zadbać o jakość nasienia, które i tak badane jest obecnie z dużym marginesem. W 1999 roku obecna norma była uważana za wynik patologiczny, ale jakość nasienia tak się pogorszyła, że ją przesunięto.

Dla przykładu: liczba plemników w 1 ml nasienia w 1999 roku wynosiła ≥ 20 mln, a w 2010 roku już tylko ≥ 15 mln. Ich ruchliwość wynosiła w 1999 roku ≥ 50 %, podczas gdy zaledwie 11 lat później to już ≥ 32 %. Najbardziej zmieniła się jednak morfologia plemników czyli de facto % ich prawidłowych form, która w 1999 roku wynosiła ≥ 30%. W 2010 roku było to zaledwie ≥ 4 %. Co więcej, lekarze są zgodni, że jakość spermy cały czas spada i to coraz szybciej.

Jak polepszyć jakość spermy

Jeśli nie możemy od razu zmienić nawyków żywieniowych oraz zwiększyć aktywności fizycznej, należy zacząć od suplementacji. Na początek choćby zwykłym preparatem multiwitaminowym. Ważny jest też odpoczynek. W nocy powinniśmy spać minimum 7-8 godzin, by organizm mógł się zregenerować.

Dieta powinna obfitować natomiast w cynk, selen, magnez, witaminy E i C. Znajdziemy je w zielonych warzywach, owocach, razowych makaronach, żytnim pieczywie, oliwie z oliwek, owocach morza, rybach, orzechach włoskich i laskowych, a także pestkach dyni.

Należy też zrezygnować z używek: palenia papierosów i picia alkoholu. Nie tylko wpływają one na gorszą jakość spermy, ale też na kłopoty z erekcją

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *